Eventet
jag är i Berlin för att övervara, eller kanske rentav överleva,
heter
Occulture:
esoteric conference. (Ockult betyder dold, esoterisk betyder inre).
Trots
att jag uppnått mogen ålder och sedan barnsben varit
intresserad
av ämnet
i fråga så är
det min allra fösta ockulta konferens.

Arrangörerna
berättade
också att
de snarare än
en konferens ser det hela som en festival.
Utöver sedvanliga föredrag
och paneldiskussioner kommer man att tillhandahålla såväl
konstinstallationer, dansuppvisningar och ritualer som livemusik och dj-set.
Men
erbjuder över sjuttio programpunkter under rubrikerna: performance,
lecture, art, workshop, ritual, film, VR, divination och sanctum.
En
konferens eller festival av denna typ framstår givetvis för de
flesta som omåttligt obskyr och flummig. Kanske rentav löjlig.
Eftersom intet
kosmiskt är mig främmande besväras jag själv inte av sådana invändningar.
Ockultism
och esoteriska företeelser är för mig en sorts konst. Eller
kanske snarare en sorts poesi. Det hela handlar inte om
huruvida magi, astrologi, divination, ritualer och tarot eller vad
det vara må, fungerar eller ej (även om jag inte utesluter att de
faktiskt gör det). I stället innebär dessa praktiker helt enkelt ett poetiskt
sätt att se på världen, som stimulerar och berikar mig.
Jag
väljer att förhålla mig till verkligheten som vore den ett
konstverk vars mening jag kommit hit för
att försöka begripa. Det finns en intention, en konstnär
bakom verket, och anstränger jag mig tillräckligt kan jag erfara dess mening. I den processen är de verktyg jag ovan nämnt användbara.

Jag
konfronteras med samma
provokation, samma förvåning och
samma
njutning inför det
faktum att någon
vågat tänja gränserna så
till den grad att våra
mest grundläggande och
godkända antaganden
om hur livet
och verkligheten är beskaffad ifrågasätts
i grunden.
Någon har lämnat tv-soffan, de vardagliga väderlekssamtalen och inte minst det evinnerliga politiska tjafset, och huvudstupa begett sig ut i kosmos, utan vare sig syrgastuber eller rymddräkt. Någon har med risk för att bli utskrattad och utfryst vågat lämna flocken för att följa sin inre övertygelse.
Konferensens huvudtalare är Gary
Lachman. Efter att på åttiotalet varit gitarrist i pop-gruppen
Blondie sadlade han om och blev historiker, med fokus på
västerländsk esoterik. Han har skrivit böcker om bland andra
Swedenborg, Rudolf Steiner, Jung och Madame Blavatsky.Någon har lämnat tv-soffan, de vardagliga väderlekssamtalen och inte minst det evinnerliga politiska tjafset, och huvudstupa begett sig ut i kosmos, utan vare sig syrgastuber eller rymddräkt. Någon har med risk för att bli utskrattad och utfryst vågat lämna flocken för att följa sin inre övertygelse.
Jag
har bokat tid för en podcast intervju med Gary på söndag morgon
och håller som bäst på att skriva ned stolpar inför det samtalet.
Garys
senaste bok heter Dark Star Rising: Magick and Power in the Age of Trump. Den ställer frågan om det var praktiserande av magi som
delvis hjälpte Donald Trump till makten. Det fanns och finns grupper
och hemliga sällskap som med hjälp av ockult metodik på ett konkret, medvetet och genomtänkt sätt agerar för att främja Trump och det
han står för. De är övertygade om att deras metoder fungerar.
Trump
själv är en varm anhängare av det som kallas new thought, en ide
som enkelt uttryckt går ut på att man genom att fokusera sina
tankar och intentioner anser sig kunna påverka materiell
verklighet. Detta förhållningssätt kan förklara Trumps allmänt
bisarra beteende och inte minst hans halsstarriga hävdande av det
som kallas alternativa sanningar.
Trump konstruerar sin egen verklighet och förväntar sig att världen ska rätta sig efter den. Det går inte att överbevisa honom genom argument eller få honom att ändra riktning genom att påvisa hårda fakta. Lachman konstaterar att Trump, förmodligen utan att själv veta om det, agerar som en kaos-magiker.
Trump konstruerar sin egen verklighet och förväntar sig att världen ska rätta sig efter den. Det går inte att överbevisa honom genom argument eller få honom att ändra riktning genom att påvisa hårda fakta. Lachman konstaterar att Trump, förmodligen utan att själv veta om det, agerar som en kaos-magiker.
Det
vanliga i politiska sammanhang är att man avläser verkligheten och
rådande förhållande utifrån statisk och redovisad forskning, och
att man låter dessa data styra och begränsa ens ambitioner. Man så
att säga rättar mun efter massäcken. Trump fungerar inte så. Han
avser att skapa sin egen verklighet. Han är inte intresserad av hur
det egentligen ligger till. Han vill veta hur långt han kan
komma genom att driva sin egen vision och vilja.
Tar
men ett steg till hamnar man i ett magiskt och förmodernt
förhållande till verkligheten. Du låter dig inte begränsas av
världen så som den ter sig utanför dig själv, utan strävar efter
att med hjälp av ritualer, invokationer och ceremonier ändra den så
att den motsvarar dina önskemål.
Man
kan sucka och skaka på huvudet inför detta beteende, detta sätt
att tänka och agera. Men att metoden hittills har varit synnerligen
framgångsrik kan ingen betvivla. Den har fört Trump till
jordklotets mäktigaste position, och Gud vet hur mycket längre han
tar sig. Så här långt är han en föredömlig ambassadör för new thought.
Lachman
menar att Trump bara är toppen på ett isberg, att han är ett
symptom på ett genomgripande skifte i västvärlden, och sannolikt
globalt. Vi har passerat det han kallar peak-scientism och
är nu på väg mot något annat. Oklart vad.
Historikern
Jacques Barzuns defenierar begreppet
scientism
så
här:
"scientism is the fallacy of believing that the method of
science must be used on all forms of experience and, given time, will
settle every issue"
I
boken Lost knowledge of the Imagination skriver Lachman om hur
vårt vetenskapliga tänkande och sätt att se på världen växte
fram ur helt andra upplevelser och tolkningar. Kanske är pendeln nu
på väg att svänga tillbaka till ett tänkande där verklighetens
insida får komma till tals. Ett tänkande som tillerkänner inre
subjektiva upplevelser, fantasi, föreställningsförmåga och
skenbart irrationella infall lika stor betydelse som verklighetens
hårda materiella utsida.
Möjligen
har vi nu upplevt och passerat det vetenskapliga världsbildens
kulmen, och något nytt bryter fram. Pendeln är på väg att svänga
tillbaka. Trump är hittills det mest synliga, och sorgliga, exemplet
på detta. Framtiden får utvisa om hans destruktivitet kan
balanseras av sundare och mer uppbyggliga krafter.
